Zarządzanie – sylwetka absolwenta
Zarządzanie – studia pierwszego stopnia
Absolwent studiów I stopnia na kierunku zarządzanie kończąc studia ma przekazane odpowiednie informacje z zakresu wiedzy, ukształtowane umiejętności niezbędne do rozwoju zawodowego, jak i jest uposażony w odpowiednie kompetencje społeczne.
Kompetencje z obszaru wiedzy przekazywane na kierunku zarządzanie:
dysponuje wiedzą z zakresu dyscypliny nauki polityce i administracji oraz w dyscyplin komplementarnych, zasad i norm etycznych związanych z działalnością społeczną, dydaktyczną, naukową i praktyczną. Dysponuje wiedzą z zakresu teorii i modeli ekonomicznych dotyczących funkcjonowania organizacji oraz całej gospodarki.
Zna różnorodne typy, cele, struktury organizacji, jej relacje z otoczeniem, a także regulacje prawne, procedury i praktyki efektywnego zarządzania organizacjami. Potrafi wskazać przyczyny, przebieg, skalę i konsekwencje zmian zachodzących w organizacjach i ich otoczeniu oraz rozumie potrzebę ich przewidywania.
Ma wiedzę na temat funkcji organizacji: operacyjnej, zarządzania personelem, finansowej.
Zna metody, narzędzia, w tym techniki pozyskiwania, analizy i ochrony danych, potrzebne do podejmowania decyzji w organizacjach.
Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych zasad i koncepcji teorii ekonomii dotyczących funkcjonowania rynku oraz racjonalnego gospodarowania ograniczonymi zasobami, zaawansowanych mechanizmów systemu finansowego w państwie i jego wpływu na zarządzanie organizacją.
Dysponuje wiedzą z zakresu projektowania i prowadzenia badań z zakresu nauk społecznych, zarządzania i dyscyplin komplementarnych, a w szczególności problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badawczych.
Absolwent jest także wyposażony w rzetelną wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej i społecznej, o współczesnych technikach i metodach informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w zarządzaniu z uwzględnieniem osób ze specjalnymi potrzebami.
Kompetencje z obszaru umiejętności kształtowane na kierunku zarządzanie:
Dysponuje umiejętnościami analitycznymi i zdolnością interpretowania i wyjaśniania procesów i zjawisk społecznych. Potrafi wykorzystać krytyczne myślenie (w zakresie nauk społecznych i powiązanych dyscyplin) wspomagające proces podejmowania decyzji. Umie wykorzystać standardowe narzędzia i metody w celu prognozowania procesów i zjawisk zachodzących w organizacji i jej otoczeniu, identyfikować zasoby i możliwości ich najlepszego wykorzystania w kierowaniu organizacją.
Kieruje się standardami etycznymi w praktyce biznesowej dotyczącymi rozwiązywania konfliktów oraz realizacji celów organizacji.
Kompetencje społeczne kształtowane na kierunku zarządzanie:
Cechuje się kompetencjami społecznymi w zakresie uczestniczenia w kreowaniu projektów społecznych, rozwoju zdolności interpersonalnych i efektywnego ich stosowania, odpowiedzialności i wyzwań związanych z wykonywanym zawodem oraz obowiązujących norm etycznych i moralnych, skutecznego komunikowania się, negocjowania i przekonywania.
Ma zdolność do podejmowania decyzji oraz identyfikowania priorytetów w ramach realizowanych zadań indywidualnych i zespołowych, a także identyfikowania i rozstrzygania problemów pojawiających się w pracy zawodowej .
Kreuje zdolności odważnego przekazywania i obrony własnych poglądów w rozwiązywaniu problemów pojawiających się w pracy zawodowej, zachowując zasady postępowania etycznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Wykazuje wrażliwość na kwestie etyczne, społeczne oraz na różnice kulturowe interakcyjne między członkami zespołu pracowniczego; cechuje się zdolnością i wrażliwością do oceny sytuacji społecznej, ekonomicznej i życiowej jednostek i grup.
Kompetencje na rynku pracy:
Absolwent ponadto zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Ukończone studia przygotowują absolwenta do budowania i organizacji pracy zespołów projektowych, przeprowadzania analizy rynku i ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania rozwojem przedsiębiorstwa i innowacjami oraz budowania strategii działalności przedsiębiorstw.
Cel studiów:
Celem studiów jest przygotowanie absolwenta do pracy w charakterze specjalisty organizacji i zarządzania oraz menedżera lub kierownika niższego i średniego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwach oraz kierownika zespołu w małych i średnich przedsiębiorstwach działających niezależnie i w układach sieciowych, firmach z sektora finansów, organizacjach pozarządowych, administracji państwowej i samorządowej, a także do prowadzenia własnej działalności.
Zarządzanie – studia drugiego stopnia
Absolwent studiów drugiego stopnia, studia stacjonarne i niestacjonarne na kierunku zarządzanie:
Absolwent dysponuje pogłębioną wiedzą na temat wybranych faktów i zjawisk oraz wyjaśniających je tradycyjnych i współczesnych teorii i metod z dyscypliny nauk o polityce i administracji, zarządzania oraz z dyscyplin pokrewnych, teoretycznego i praktycznego sposobu zarządzania organizacjami, procesu komunikowania oraz pracy z otoczeniem organizacji, prawa administracyjnego i prawnych aspektów działalności gospodarczej, zaawansowanych mechanizmów systemu finansowania organizacji publicznych, społecznych i komercyjnych.
Ponadto posiada umiejętność posługiwania się terminologią z zakresu nauk społecznych i zarządzania oraz wykorzystywania jej do analizowania, interpretowania i wyjaśniania procesów i zjawisk społecznych, samodzielnego rozwijania, pogłębiania i wykorzystywania wiedzy z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk społecznych, rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych funkcjonowaniem organizacji oraz do określenia wpływu otoczenia: technologicznego, społecznego, politycznego, prawnego, ekonomicznego i ekologicznego, na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki.
Absolwent posiada umiejętności managerskie niezbędne do kierowania organizacjami i zespołami ludzi; jest przygotowany do pracy w charakterze managera średniego i wyższego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwach, organizacjach non profit, zawodowe jednostkach administracji publicznej różnych szczebli, a także do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Cechują go wypracowane w toku kształcenia umiejętności diagnozowania, oceny i rozwiązywania problemów zachodzących w organizacjach i ich otoczeniu. Jest gotowy na zmianę zawodu, stanowiska pracy, kompetencji ponieważ ma świadomość konieczności ustawicznego kształcenia się, podnoszenia, pogłębiania i poszerzania swoich kwalifikacji.